Fra bogens bagside:
Da den unge Hans Christian Andersen vender hjem fra Italien, ligger hans liv i ruiner. Han hånes i aviserne og i de fine kredse. Ingen gider at læse hans bøger, han er fattig og plaget af tvivl. Sidste og eneste mulighed for at overleve er at skrive til børn, hvis ellers han kunne tåle synet af de små udyr. Midt i elendigheden fiskes et maltrakteret lig op af Københavns kanal. Den myrdede kvindes søster, skøgen Molly, er ikke i tvivl. Det er den underlige digter, Hans Christian, der er gerningsmanden. Og politiet tror hende.
For at undgå dødsstraf og finde den rigtige morder må Hans Christian slå sig sammen med den modvillige skøge. Flere lig dukker op – og snart jagtes Molly og Hans Christian gennem storbyens beskidte underverden, de kongelige stalde og slavehandelens glitrende palæer. Med på slæb har de søsterens datter, den nu moderløse Lille Marie, som Hans Christian forsøger at trøste. Men hvad skal man fortælle et barn, der har mistet sin allerkæreste? Hvilken historie kan lindre hendes smerte – og kan Hans Christian endelig bruge sine evner som digter til at forstå det uforståelige, til at se tråden, der binder de horrible mord sammen?
Min anmeldelse:
Det er godt nok et modigt og spændende projekt de tre velkendte forfattere – Thomas Rydahl og A.J. Kazinski (Anders Klarlund og Jacob Weinreich) – har kastet sig ud i!
Da jeg første gang hørte om ideen at lade nationalklenodiet H.C. Andersen være detektiv og hovedperson i en krimi, var jeg positivt spændt på resultatet. Og jeg er blevet positivt bekræftet i projektets bæredygtighed. Forfatterne tager udgangspunkt i de manglende dagbøger fra HCA gennem 1 1/2 år fra 1834, og de lader bogen foregå fra 13. september til 31. december 1834. Der er jo stadig flere måneder af HCAs liv, som ikke er afsløret, og der er på den måde mulighed for, at en så eventyrlig krimi kan blive første del af en serie.
Da HCA anklages for mordet på skøgen, som han bare har brugt som motiv for sine papirklip, tager historien for alvor fart, og som bagsideteksten beskriver, sker det på tværs af og gennem alle samfundslag. Undervejs kæmper H.C.A. en desperat kamp både som person og som mordanklaget for at blive anerkendt, for at overleve og for at blive frikendt. Det bliver en kamp for livet.
Om HCA faktisk havde en personlighed som den, de tre forfattere beskriver, ved jeg ikke noget om, men den tvivlende, usikre søgende skikkelse, der optræder i bogen, virker ret overbevisende. Det samme gør tids- og miljøbeskrivelserne også, men kun næsten lige så godt som i Ambrose Parry “Al kødets gang”, jeg anmeldte HER. Men selv om miljøbeskrivelser og tidsbilledet er vigtige elementer, så er de ikke det vigtigste.
Det, der gør denne bog til noget helt særligt, er den elegante og gribende måde, forfatterne bruger temaer fra mange af HCAs eventyr på. Det sker gennem hele bogen og kulminerer til allersidst, hvor en af personerne ender i en situation, der er en parallel og inspiration til et enkelt og velkendt eventyr.
En så eventyrlig krimi får 9 sikre skydeskivepoint her og 5 krimihjerter på krimifan.dk.
Rydahl & Kazinski
Mordet på en havfrue
Politikens Forlag, 2019
416 sider
Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget.
Indtil børnebørnene her er gamle nok tilt nyde og forstå denne krimi, må de ”nøjes” med H.C. Andersens egne historier – her er det eventyrene i Sigurd Barretts version, der lyttes til. (Anmeldt HER)