Det er både en historisk roman og en krimi. Der er en mordgåde, som skal opklares, og det sker også. Som krimi fungerer bogen godt, men det er i kombinationen med den historiske baggrund, at bogen for alvor får liv. Her er vi som læsere transporteret til Guldalderens København og til meget forskellige samfundslag på den tid. Rigtigt overbevisende miks!

Fra bogens bagside:
Jørn Hansen, kaldet Jern-Hansen, er natvægter og ikke et af Guds bedste børn.

Johan Ludvig Heiberg er skribent, akademiker og dramatiker på jagt efter sin muse.

Johanne Louise Pätges er datter af fattige tyske immigranter og danserinde ved Det Kongelige Teaters balletkompagni med et spirende talent for skuespil.

Da Johanne Louises mentor og beundrer, Johan Gerhard Harboe, findes myrdet, tror Københavns politi fejlagtigt, at der er tale om selvmord. Kun Jern-Hansen ved bedre, men af personlige grunde holder han forbrydelsen hemmelig. Hans tøven får uoverskuelige konsekvenser for dem alle tre.

Min anmeldelse:
Lasse Holm har før bevist, at han mestrer at fortælle dramatiske historier baseret på faktuelt grundlag, samtidig med at han gør historiens lokaliteter og personer både levende og overbevisende. Han har også før vist, at han kan tilføre de historiske fakta nogle fortællemæssige elementer, der gør historierne endnu mere spændende.

Det vurderer jeg på baggrund af læsningen af denne bog, men også af hans vikingetrilogi om Regnar Lodbrogs sønner. (Se titler og link til mine anmeldelser af dem nederst i anmeldelsen.) Dem læste jeg med stor fornøjelse, mens jeg stadig har til gode at læse forfatterens trilogi fra antikkens Rom: “Romeren”, “Grækeren” og “Republikaneren”.

Det er både en historisk roman og en krimi, og det miks virker overbevisende. Der er en mordgåde, som skal opklares og det sker også. Undervejs er der forviklinger, fejltagelser, løgn, fortielser og drama. Som krimi fungerer bogen godt, men det er i kombinationen med den historiske baggrund, at bogen for alvor får liv.

Her er vi som læsere transporteret til Guldalderens København og til meget forskellige samfundslag på den tid med Heiberg som den centrale og mest kendte person- sammen med den helt, helt unge Johanne. Vi får lejlighed til at opleve bl.a. fattige børn og deres familier, højkulturelle og velhavende familier, sølle værtshuse, usle arbejdsforhold og et børnebordel. I centrum står Nationalscenens betydning for folket samt arbejdsforholdene for og intrigerne mellem de personer, der arbejder der. Tidsbilledet er beskrevet for alle sanser på samme fine måde som i Ambrose Parrys bøger om 1840’ernes Edinburgh. (“Al kødets gang” og “Dødskunsten” )

Den får 9 sikre point på min skydeskive og 5 krimihjerter på krimifan.dk.

Lasse Holm
Før sidste akt
Politikens Forlag, 2021
419 sider

1: Lasse Holm: Lodbrogsønnernes hævn – //blog.drustrup.dk/#post116
2: Lasse Holm: Lodbrogsønnernes ran – //blog.drustrup.dk/#post149
3: Lasse Holm: Lodbrogsønnernes død – //blog.drustrup.dk/#post240

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget.

PS: Læs også denne anmeldelse/artikel på den fremragende blog Vild Med Krimi. Her beskrives Lasse Holms liv og arbejdet med bogen. https://vildmedkrimi.dk/kraeftsyg-krimiforfatter-lasse-holm-at-skrive-er-en-form-for-selvterapi/