NB:
Denne anmeldelse er blevet endnu længere end sædvanligt, så I får konklusionen først. Så kan I overveje, om I vil ikke vil hellere læse bogen end anmeldelsen:

Armando Lucas Correa: “Den tyske pige” er en gribende familiesaga, hvor kærlighed og sorg følges ad, og samtidig en roman, hvor de grusomme, historiske facts, om hvor umenneskelige mennesker kan være til forskellige tider, formidles indlevet og med udgangspunkt i personlige oplevelser. Bogen får mine varmeste anbefalinger, og jeg giver den 5 stjerner.

Fra bogens bagside:
1939
Berlin: Gaderne i den tyske hovedstad er hyllet i sort, rødt og hvidt; familien Rosenthals ejendele bliver konfiskeret, og de er nu uønskede i den by, hvor de altid har hørt til. Men ruteskibet St. Louis giver dem håb om en sikker vej ud af Tyskland til solrige Cuba, og efter en hektisk jagt for at skaffe visa går Hannah Rosenthal og hendes forældre ombord på det luksuriøse skib med kyst mod Havana.

2014
New York: på Anna Rosens tolvårs fødselsdag dukker en uventet pakke op. Den viser sig at være fra en ukendt slægtning på Cuba, og set særprægede indhold sender Anna og hendes mor påmindelse opdagelsesrejse til Havana, tilbage til familiens tragiske forhold.

Den tyske pige tager læseren med til Berlin under optakten til anden verdenskrig , over Cuba på tæsklen til revolutionen og til New York i efterveerne fra 11. september, før den når sin slutning i nutidens urolige Havana.

Min anmeldelse:
Det er en gribende familiesaga, hvor kærlighed og sorg følges ad, og hvor familiens historie og stolthed over oprindelsen både bærer den gennem oplevelserne og er baggrunden for dem. Det er en bog om jødeforfølgelse og Holocaust, samt om hvordan mange lande behandlede de flygtende ombord på St. Louis, men også om hvordan andre grupper og mindretal er blevet behandlet senere i historien.

I skiftende kapitler og dele af bogen følger vi først den 12-årige tyske pige Hannah i Berlin, hvor “krapylerne” forfølger og forjager jøder som hende, og derefter12-årige Anna i nutiden på besøg hos sin aldrende faster Hannah på Cuba, hvor vi også får historien om Hannah og hendes mors oplevelser før, under og efter revolutionen, hvor de og mange andre blev svigtet af en lang række nationer. Denne gang er det på Cuba “kryb”, der bl.a. forfølger Jehovas Vidner som undermennesker.

Det er også en roman, hvor de grusomme, historiske facts, om hvor umenneskelige mennesker kan være til forskellige tider, formidles indlevet og med udgangspunkt i personlige oplevelser. Det får historien til at virke både levende og vedkommende – også i dag. Det er for mig vigtigt, at også romaner med historisk baggrund vil sige nutidens læsere noget og endda betyde noget for dem – og det vil denne bog så absolut. (Bagest i bogen underbygger et efterord, et dokument og nogle fotos bogens historiske baggrund.)

På forunderlig vis er alle de involverede mænd i familiens kvinders liv forsvundet og døde, uden de har kunnet begraves, så foruden at være en stærk familiesaga, er det også en bog med stærke kvinder, hvis savn og sorgarbejde hjælpes af stærke kærlighedsbånd.

Fortællestilen er ret unik i sin måde at fortælle historien på uden i hast at afsløre alle facts. Begivenheder og baggrunde forklares så langsomt, at de virker stærkere, når den rette sammenhæng går op for læseren.

Bogen får mine varmeste anbefalinger, og jeg giver den 5 stjerner. Jeg håber, den får mange læsere, for det har I fortjent! (Bogen kan bestemt også bruges i undervisningssammenhæng på mange niveauer samt i læsegrupper.)

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget.

Armando Lucas Correa
Den tyske pige
Politikens Forlag, 2017
332 sider

PS:
Også i den cubanske forfatter Leonardo Paduras bog “Kættere”, der er om hans faste hovedperson den pensionerede kriminalkommissær Mario Conde, indgår historien om St. Louis og jøderne samt om Cuba i dag. Det er en helt anden bog end “Den tyske pige”, men der er flere paralleller, og det er også en bog, som kan fascinere ikke-krimilæsere.

Et kort referat ser sådan ud:

“Kættere” er opdelt i tre dele. Første del omhandler ekskriminalkommissær Mario Condes efterforskning af, hvad der skete med et forsvundet Rembrandt-maleri, der skulle bruges som bestikkelse for at give nogle jøder indrejsetilladelse i Cuba lige før anden verdenskrig. Anden del omhandler tilblivelsen af maleriet i Amsterdam og om Rembrandts elev, den jødiske Elias Ambrosius’ kætteri, idet han malede personer. Tredje del foregår igen på Cuba, hvor Mario Conde efterforsker en ung teenagepiges forsvinden. Hun fornægtede religion og politik og tilhørte i stedet subkulturen emo.

Leonardo Padura
Kættere
Lindhardt og Ringhof, 2017
603 sider