Fra bogens bagside:
Rom 1955. En rig amerikansk kunsthandler har
samlet amerikanske kunstnere og kunstinteresserede til fest i sin overdådige
romerske villa. Til stede er også den verdensberømte kunstmaler Bear Bavinsky.
Han er en bjørn af en mand, storskrydende og charmerende og kendt for sine
vilde, farverige og stærkt sensuelle malerier.

Mens han underholder selskabet med historier
om rivalerne Picasso og Pollock, står en kvinde og betragter ham på afstand. Det
er Natalie, hans kone. En dybt begavet, men fuldstændig overset kunstner. Hun
knuger sin femårige søns hånd.

Sønnen hedder Charles, han liver kaldt Pinch,
og romanen handler om ham. Han lever hele sit liv i skyggen af sin dominerende
far, indtil han en dag kommer på en dristig og vanvittig plan, der vil forandre
kunsthistorien for altid.


Min anmeldelse:
Det var med store forventninger, jeg begyndte
læsningen af denne bog. Jeg havde nemlig virkelig haft stor fornøjelse og
nydelse med læsningen af Tom Rahmans to andre bøger på dansk:

“De ufuldkomne” (2011) om bl.a. de
økonomiske problemer på en engelsksproget avis, der udgives i Rom samt især den
fascinerende “Storhed og fald” (2014), hvor en ung kvinde i 2011
rejser rundt i verden på jagt efter sin identitet gennem en intens søgen efter
sandheden om sin baggrund og opvækst siden 1988. Både på grund af stilen og
selve historien var det en gribende og interessant læseoplevelse.

Rachmans evne til at finde på originale
historier og til at skrive smukt og gribende viser sig også klart i denne
roman, der har flere parallelle emner: En søns livslange opgør med en
dominerende far i en hård kamp for at skabe sit eget liv samtidig med en
beskrivelse af en ubarmhjertig og økonomisk styret kunstverden fyldt med falskhed, kammerateri
samt selvpromoverende og/eller medieskabte helte.

Fra den femårige Charles/Pinch og hans mors
liv med Bear i 1955 får vi en kronologisk beskrivelse af begivenheder og
situationen for de centrale personer med Pinch som udgangspunkt. Det sker med kapitler
fra Rom, Toronto, London, USA og Sydfrankrig i 1965, 1971,1975, 1976, 1981,
1985, 1990, 1996, 1998, 2002, 2007, 2011 og 2018.

Det bliver en fascinerende fortalt historie
om et langt livs kamp for at finde sine egne ben og sin identitet. Såvel mulighederne
for at Pinch kunne udvikle sin egen kreative side og at hans mor, Natalie,
kunne blive anerkendt som den fremragende keramiker, ser ret umulige ud. Pinch
arbejder især som sproglærer, mens moderen, der bliver forladt af/skilt fra
Bear klarer sig på bedste beskub – begge jævnligt økonomisk støttet af Bear.

Pinch har svært ved at etablere faste
forhold, og får aldrig etableret sin egen familie. Det fylder eget i hans liv
og selvfølgelig også noget i bogen. Samtidig har Bear undervejs lagt sig 17 børn
til med en del kvinder, og det skaber problemer, da Bear dør på dramatisk
vis,

Pinch er indsat som enearving af bl.a. en del
aldrig udstillede malerier, men de 16 andre børn vil alle også gerne arve. De
problemer skal Pinch også slås med, samtidig med, at hans helbred bliver
dårligere.

Hvordan det hele ender på både retfærdig og
finurlig vis, må I selv læse. Det vil give alle læsere af velskrevne og gode
historier med både tyngde og lethed en rigtig god oplevelse. Husk at give dig
god tid til at læse historien om den italienske mester.

Bogen får 5 sikre stjerner.

Tom Rachman
Den italienske mester
Politikens Forlag, 2019
352 sider

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra
forlaget