Med flere steder i København som lokaliteter for historien opklarer forfatterens faste opdagerpar, Jeppe Kørner og Anette Werner, sagernes rette sammenhæng. Tag med på en tur rundt i København i Engbergs univers.

Fra bogens bagside:
Det er forår, og kirsebærtræerne er ved at springe ud, da teenageren Oscar forsvinder. Han er mellemste barn i den kulørte og velhavende Dreyer-Hoff-familie, som er både kendt og berygtet for deres online auktionshus. Eneste spor efter drengen er et kryptisk brev, som ingen kan tyde.

To dage senere finder kranføreren Michael liget af et ungt menneske på Amagerforbrændingen. Er det Oscar? Og hvordan er han så i fald endt der?

Politiassistenten Jeppe Kørner og Anette Werner hudfletter familien Dreyer-Hoff for at nå ind til sandheden om dem og Oscar. Anette er tilbage efter barsel, sprudlende og i bedre form end nogensinde, mens Jeppe balancerer på en knivsæg for at finde fodfæste som kæreste og papfar til Saras to døtre. Det gør det ikke nemmere, at sagen handler om et barn. Om forældre. Og død.

Og den pensionerede litteraturprofessor Esther får utilsigtet en rolle i sagen. Hun er kommet i gang med at skrive igen på trods af, at vennen Gregers måske nærmer sig det sidste punktum før hende.

“Vådeskud” er fjerde bog i Katrine Engbergs krimiserie om Kørner & Werner og snushanen Esther de Laurenti.

Min anmeldelse:
Med skam og forundring må jeg indrømme, at jeg aldrig har fået læst de første bind i serien. Der er kommet så mange bøger ind forbi mine læsebriller, at jeg aldrig er kommet i gang med serien, og efter læsning af dette bind 4 må jeg se, hvornår det vil ske. Jeg har bøgerne stående, så muligheden er der, men der udkommer jo så mange andre bøger.

Jeg mærker tydeligt Katrine Engbergs fascination af København, hvor flere lokaliteter spiller centrale roller i historien, og hun fortalte da også til en nyligt bloggertræf, at byen er et vigtigt sted for hende som forfatter. Denne gang er det især Thorvaldsens Museum og det store kraftværk/forbrændingsanlæg med skibakken, der indgår i handlingen, og begge dele må have krævet noget research, og det er interessant med de steder som kulisser og “gerningssteder” for handlingen.

Ud over den unge mands forsvinding er der andre sager, der indgår i historien, med flere temaer som f.eks. familieliv og svigt, inden alle brikker falder på plads til sidst. Der er særlig tone og en fascinerende stemning i bogen, der har mange interessante personer på rollelisten – også ud over opdagerparret.

Det er dog ærgerligt for bogen, at handlingen og opklaringen af krimisagen ikke virker overbevisende. Der er pludselige opdagelser, jeg som krimilæser ikke kan acceptere. Det er for nemme genveje, forfatteren tager, for at enderne skal nå sammen, og det tager noget af fornøjelsen af min læsning.

Vel vidende at serien generelt er højt vurderet blandt læsere, kan jeg efter isoleret læsning af dette bind kun give den 7 skydeskivepoint og 4 krimihjerter på krimifan.dk.

Katrine Engberg
Vådeskud
People’s Press, 2019
350 sider

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget.

PS: I en første omtale af bogen havde bogen titlen “Vingeskudt”. Selv om den valgte titels vådeskud er en sproglig parallel til begivenheder i bogen i form af utilsigtede handlinger, så opfattede jeg inden læsningen et vådeskud mere bogstaveligt, og der er ikke et eneste skud i bogen. En mere passende titel kunne have været Maskefald, men det er en detalje.

Engberg & Drustrup (Foto fra standen på Krimimessen 2018 for Krimifan.dk )