Fra bogens bagside:
Året er 1911. Efter et chokerende og rædselsfuldt overgreb, der er tæt på at koste hende livet, flygter den blændende dygtige violinist Eva Ungermann til Hvidbjerg i Jylland. Her får hun ansættelse på den lille Apollovarieté, hvor hun møder hele det lille teaters galleri af skæve og elskelige eksistenser: Direktøren, Archibald Deutsch, spåkonen Philitta Madsen, fakiren Muktar og alle de andre. Men først og fremmest møder hun tryllekunstneren Laurits og hans tiårige søn, Valdemar. Laurits og Eva forelsker sig hovedkulds, og det står næsten skrevet i stjernerne, at de skal have hinanden. Samtidig er Valdemar blevet betaget af sin skolekammerat, Anna Runge, datter til Runges Jernstøberis ejer. Den spirende kærlighed de to par imellem ser lys og lovende ud, indtil katastroferne indtræffer. Eva indhentes af sin fortid, og Annas unge liv tager en skæbnesvanger og fatal drejning. Både Laurits og Valdemar gør alt, hvad de kan, for at redde deres hjerters udkårne, men forsynet vil det anderledes, og begge piger synes fortabte. Dertil kommer, at hele Laurits’ og Valdemars livsgrundlag er truet. For kun et mirakel vil kunne forhindre Runges Jernstøberi i at udvide fabrikken og dermed jævne Apolloteatret med jorden.

Min anmeldelse:
Da jeg læste og anmeldte seriens første bind med titlen “Varieté – Laurits og Valdemar” var jeg af flere grunde både imponeret og godt underholdt af bogen. Den bragte en godt tidsbillede med nogle stærke personer fra et miljø, jeg ikke kendte før. Læs anmeldelsen her: https://blog.drustrup.dk/?p=1144 

Derfor gik jeg også forventningsfuld i gang med denne fortsættelse, selv om den var endnu tykkere, for Pilmarks gode fortælletalent havde han jo vist tidligere, og bagsideteksten lovede godt for historien. Og mht. bagsideteksten så er den ret omfattende og måske lidt rigeligt dækkende for historiens overordnede forløb. Jeg var inden læsningen i hvert fald helt overbevist om, at kærligheden nok ville sejre. Om det så kom til at passe, må I selv læse jer til løsningen af.

Bogen er nærmest en kollektivroman med fine tidsbilleder fra 1911-1912 og med mange hovedpersoner, der fylder lidt forskelligt, men som alle bidrager til historiens elementer. Hovedtemaet er selvfølgelig kærligheden. Kærligheden til at andet menneske, til varietéverdenen og til vennerne. Dertil kommer flere paralleltemaer, der fylder forskelligt. Det er f.eks. magtstrukturerne og standsforskellene i bogens fiktive Hvidbjerg, seksuelle overgreb, relationer mellem forældre og børn, kulturens vilkår, sorg, teaterverdenens fascinationskraft og begyndelsen af den danske filmindustri.

Det var en god oplevelse at få dette velskrevne gensyn med folkene fra bind 1 og samtidig at møde nogle nye aktører. Jeg var underholdt af bogen, der ikke må læses før, man har læst bind 1. På den måde får man som læser de nødvendige forudsætninger for at komme ind bag personerne. 

Mine eneste anker er, at bogens handling er bredt ud på rigeligt mange sider med mange detaljerede beskrivelser, og at den er blevet noget mere sentimental end bind 1. Kommer der en fortsættelse – og det må der meget gerne, så vil jeg ganske forsigtigt foreslå at “skære mere ind til benet”.

Jeg giver bogen 4 store stjerner.

Søren Pilmark
Varieté – Eva og Anna
Politikens Forlag, 2022
617 sider

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget, som i øvrigt oplyser, at Søren Pilmark arbejder på en bog mere i serien..